Icoana pictata de parintele Sofian Boghiu:
"Cine este Aceasta, ca zorile de albã si curatã?
Este Împãrãteasa rugãciunii, este rugãciunea întrupatã.
Stãpânã Porfirogenetã si Doamnã a diminetii,
Logodnica Mângâietorului, Preschimbãtor al vietii,
spre Tine noi alergãm, arsi, mistuiti de dor!
Ia-ne si pe noi pãrtasi ai Sfântului Munte Tabor.
Si fã-Te si nouã
umbrã si rouã,
Tu, adumbrirea de har,
sã-si afle firea
noastrã înnoirea
dintru plãmadã de har.
Ca sã-Ti strigãm cu toatã fãptura
într-o deplinã închinãciune:
Bucurã-Te, Mireasã, urzitoare de nesfârsitã rugãciune".
(Condacul 1 din Imnul Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului, compus de Daniil ieroschimonahul --Sandu Tudor)
Prima Icoan? a „Rugului aprins" se presupune a fi fost pictat? la mân?stirea Sfânta Ecaterina din Sinai, dat fiind faptul c? altarul acestei biserici este ridicat pe r?d?cina rugului str?vechi, unde Moise a vorbit cu Dumnezeu. Icoana îl cuprinde pe Profetul Moise, desc?l?at de sandale, înaintea rugului care nu se mistuia în fl?c?ri, precum toate icoanele „Rugului aprins" („Neopalimaia Kupina") mai vechi.
Data de s?rb?torire din 4 septembrie, pentru Icoana „Rugului aprins", existent? în sinaxarele ruse, a fost stabilit? în cinstea Sfântului Profet Moise, celebrat în aceast? zi de toate Bisericile Ortodoxe, cel care s-a învrednicit s? vad? rugul nears, simbol al mântuirii oamenilor prin Fiul lui Dumnezeu întrupat din Pururea Fecioara Maria. De la Sinai, tipul Icoanei s-a r?spândit în toat? lumea ortodox?, pe parcursul vremii devenind din ce în ce mai complex. În prezent, o icoan? f?c?toare de minuni „Neopalimaia Kupina" se afl? la Moscova, chiar în biserica Rugului aprins (nears).
Realizarea Icoanei „Rugul aprins" are la baz? relatarea biblic? a Vechiului Testament, despre minunea rugului în fl?c?ri, care nu ardea:„?i dep?rtându-se (Moise) odat? cu turma în pustie, a ajuns pân? la muntele lui Dumnezeu, la Horeb; iar acolo i s-a ar?tat îngerul Domnului într-o par? de foc, ce ie?ea dintr-un rug; ?i a v?zut c? rugul ardea, dar nu se mistuia." (Ie?ire 3, 1-2; vezi ?i 3, 3-6) Din mijlocul rugului i-a vorbit Dumnezeu Însu?i, Moise acoperindu-?i fa?a ?i desc?l?ându-se de sandale, în semn de respect, dup? cum i s-a poruncit. Moise a fost în?tiin?at c? îi va conduce pe evrei la izb?virea din robia egiptean?, iar Domul i-a spus numele S?u: „Eu sunt Cel ce sunt". (Ie?ire 3, 14)
Biserica a considerat dintotdeauna imaginea rugului nears ca prefigurare a Maicii Domnului - Theotokos, care Îl na?te pe Mântuitorul lumii, r?mânând Fecioar? ?i dup? na?tere. Aceast? idee a p?truns ?i în imnele biserice?ti, dar ?i în iconografie. „A?a cum rugul arde ?i nu este ars, asemenea Fecioara Te-a n?scut pe Tine", cânt? biserica noastr?.
În ceea ce prive?te Icoana, aceasta cuprinde o stea cu opt col?uri, în centrul c?reia se afl? Maica Domnului cu Pruncul. Patru dintre col?urile stelei sunt ro?ii, sugerând focul, iar patru sunt verzi, sugerând rugul p?strat neatins de foc. Pe fiecare col? al stelei este zugr?vit ceva: pe cele ro?ii, simbolurile biblice ale celor patru evangheli?ti: îngerul (Sfântul Evanghelist Matei), leul (Sfântul Evanghelist Marcu), boul (Sfântul Evanghelist Luca) ?i vulturul (Sfântul Evanghelist Ioan), dup? cum sunt indicate la Iezechiel 1, 10 ?i în Apocalips? 4, 7.
Ei sunt închipui?i în jurul Maicii Domnului, pe col?urile ro?ii, întrucât sunt cei care au scris despre via?a lui Hristos, Cel pl?m?dit în pântecele „nears" de focul dumnezeiesc, al Fecioarei Maria. În col?urile verzi ale stelei sunt reprezenta?i Sfin?i îngeri, a c?ror împ?r?teas? este N?sc?toarea de Dumnezeu.
Ei sunt închipui?i în jurul Maicii Domnului, pe col?urile ro?ii, întrucât sunt cei care au scris despre via?a lui Hristos, Cel pl?m?dit în pântecele „nears" de focul dumnezeiesc, al Fecioarei Maria. În col?urile verzi ale stelei sunt reprezenta?i Sfin?i îngeri, a c?ror împ?r?teas? este N?sc?toarea de Dumnezeu.
Cu timpul, Icoana a devenit din ce în ce mai complex?. Pe margine au ap?rut (în afara stelei): într-o parte, Proorocul Moise, Sfin?i arhangheli ?i rugul (Ie?ire 3, 2); în alt col? Profetul Isaia ?i serafimi cu c?rbunele aprins din profe?ia sa (Isaia 6, 7); în altul, Profetul Iezechiel ?i poarta prin care numai Domnul poate intra, profe?ie a acestuia (Iezechiel 44, 2) ?i în ultimul col?, patriarhul Iacob cu scara sa (Facere 28, 12). Maica Domnului ?ine, în centru, scara lui Iacob de dimensiuni mic?orate, care urc? de la p?mânt la cer, pe cei credincio?i. În unele reprezent?ri iconografice ale acestui tip apare ?i „ml?di?a lui Iesei" (Isaia 11, 1), mai exact arborele genealogic al Mântuitorului din care r?sare „Vl?starul" divin.
Se cunoa?te o istorie veche, despre un incendiu care cuprinsese mai multe cl?diri din lemn. În mijlocul focului, o b?trân? st?tea în fa?a casei sale, ?inând în mân? o Icoan? „Rugul aprins". A doua zi, s-a v?zut c? doar casa femeii era neatins?, în timp ce toate celelalte arseser? din temelii. Acest lucru explic? faptul c? Icoana este considerat? ocrotitoare de incendii.
Se cunoa?te o istorie veche, despre un incendiu care cuprinsese mai multe cl?diri din lemn. În mijlocul focului, o b?trân? st?tea în fa?a casei sale, ?inând în mân? o Icoan? „Rugul aprins". A doua zi, s-a v?zut c? doar casa femeii era neatins?, în timp ce toate celelalte arseser? din temelii. Acest lucru explic? faptul c? Icoana este considerat? ocrotitoare de incendii.
Exist? o slujb? special? în cinstea acestei Icoane, la începutul c?reia se men?ioneaz?: „Aceast? slujb? este cântat? la Muntele Sinai, ori de câte ori este vreme de furtun?". Precizarea e motivat? de faptul c? Icoana „Rugul aprins" ocrote?te ?i de tr?znete, nu numai de incendii.
Sursa:
Pentru cei care doresc sa afle mai multe, urmatoarele surse :
http://sofianboghiu.blogspot.ro/2010/07/parintele-sofian-boghiu-despre-vraji-si.html
O colectie cu alte variante ale icoanei: