Fragmentul din Sfanta Scriptura este urmat de talcuirea transcrisa din cartea Sfantul Teofan Zavoratul, Talcuiri din Sfanta Scriptura pentru fiecare zi din an, Editura Sofia, Bucuresti
Miercuri 30 iunie: Mt. 13, 31-36
"O alt? pild? le-a pus Iisus înainte, zicând: "Împ?r??ia cerurilor este asemenea gr?untelui de mu?tar, pe care, luându-l, omul l-a sem?nat în ?arina sa, ?i care este mai mic decât toate semin?ele, dar când a crescut este mai mare decât toate legumele ?i se face pom, încât vin p?s?rile cerului ?i se s?l??luiesc în ramurile lui". Alt? pild? le-a spus lor: "Asemenea este împ?r??ia cerurilor aluatului pe care, luându-l, o femeie l-a ascuns în trei m?suri de f?in?, pân? ce s-a dospit toat?". Toate acestea le-a vorbit Iisus mul?imilor în pilde, ?i f?r? pild? nu le gr?ia nimic, ca s? se împlineasc? ce s-a spus prin proorocul care zice: "Deschide-voi în pilde gura Mea, spune-voi cele ascunse de la întemeierea lumii". Dup? aceea, l?sând mul?imile, a venit în cas?, iar ucenicii Lui s-au apropiat de El, zicând: "L?mure?te-ne nou? pilda cu neghina din ?arin?"."
Marti 29 iunie: Mt. 16, 13-19
"?i venind Iisus în p?r?ile Cezareii lui Filip, îi întreba pe ucenicii S?i, zicând: "Cine zic oamenii c? sunt Eu, Fiul Omului?". Iar ei au r?spuns: "Unii, Ioan Botez?torul, al?ii Ilie, al?ii Ieremia sau unul dintre prooroci". ?i le-a zis: "Dar voi cine zice?i c? sunt?". R?spunzând, Simon Petru a zis: "Tu e?ti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu". Iar Iisus, r?spunzând, i-a zis: "Fericit e?ti Simone, fiul lui Iona, c? nu trup ?i sânge ?i-au descoperit ?ie aceasta, ci Tat?l Meu, Cel din ceruri. ?i Eu î?i zic ?ie, c? tu e?ti Petru ?i pe aceast? piatr? voi zidi Biserica Mea ?i por?ile iadului nu o vor birui. ?i î?i voi da cheile împ?r??iei cerurilor ?i orice vei lega pe p?mânt va fi legat ?i în ceruri, ?i orice vei dezlega pe p?mânt va fi dezlegat ?i în ceruri."
Luni 28 iunie: Mt. 13, 10-23
"?i ucenicii, apropiindu-se de Iisus, I-au zis: "De ce le vorbe?ti lor în pilde?" Iar El, r?spunzând, le-a zis: "Pentru c? vou? vi s-a dat s? cunoa?te?i tainele Împ?r??iei cerurilor, pe când acestora nu li s-a dat. C?ci celui ce are i se va da ?i-i va prisosi, iar de la cel ce nu are, ?i ce are i se va lua. De aceea le vorbesc în pilde, c?, v?zând, nu v?d ?i, auzind, nu aud, nici nu în?eleg. ?i se împline?te cu ei proorocia lui Isaia, care zice: "Cu urechile ve?i auzi, dar nu ve?i în?elege, ?i cu ochii v? ve?i uita, dar nu ve?i vedea". C?ci inima acestui popor s-a învârto?at ?i cu urechile aude greu ?i ochii lui s-au închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii ?i s? aud? cu urechile ?i cu inima s? în?eleag? ?i s? se întoarc?, ?i Eu s?-i t?m?duiesc pe ei. Dar ferici?i sunt ochii vo?tri c? v?d ?i urechile voastre c? aud. C?ci adev?rat gr?iesc vou? c? mul?i prooroci ?i drep?i au dorit s? vad? cele ce privi?i voi, ?i n-au v?zut, ?i s? aud? cele ce auzi?i voi, ?i n-au auzit. Voi, deci, asculta?i pilda sem?n?torului: De la oricine aude cuvântul împ?r??iei ?i nu-l în?elege, vine cel viclean ?i r?pe?te ce s-a sem?nat în inima lui; aceasta este s?mân?a sem?nat? lâng? drum. Cea sem?nat? pe loc pietros este cel care aude cuvântul ?i îndat? îl prime?te cu bucurie, dar nu are r?d?cin? în sine, ci ?ine pân? la o vreme ?i, întâmplându-se strâmtorare sau prigoan? pentru cuvânt, îndat? se sminte?te. Cea sem?nat? în spini este cel care aude cuvântul, dar grija acestei lumi ?i în?el?ciunea avu?iei în?bu?? cuvântul ?i îl face neroditor. Iar s?mân?a sem?nat? în p?mânt bun este cel care aude cuvântul ?i-l în?elege, deci care aduce rod ?i face: unul o sut?, altul ?aizeci, altul treizeci".
***
Pentru ce mul?i nu pricep convorbirile privitoare la lucrurile duhovnice?ti? Din pricina învârto??rii inimii. Atunci când inima e umplut? de împ?timirile lucrurilor p?mânte?ti, ea devine grosolan?, precum este scris: „îngra?atu-s-a,îngro?atu-s-a,l?rgitu-s-a”. Astfel fiind, ea trage in jos ca o ghiulea,ferecând de p?mânt întregul suflet ?i mintea o data cu acesta. Atunci, invârtindu-se numai in cercul lucrurilor de jos, devine josnic? ?i nu se poate înal?a sus, întocmai ca o or?tanie ghiftuit? cu nutre?; nu vede cele de sus; toata alc?tuirea ei este potrivnic? acestora...Acolo este un tarâm cu totul necunoscut ei. Printre toate concep?iile si experien?ele sale, ea nu poate afla nimic care sa fie pe potriva celor de dincolo, ca s? le poat? vedea pe acestea m?car prin oglind?, in ghicitur?. Ca atare, nici el nu se apuc? s? fac? judeca?i privitoare la aceste lucruri, nici pe al?ii, care fac astfel de judeca?i, n-are chef sa-i asculte, iar c?r?ile în care este scris despre aceste lucruri nici nu le ia in m?n?. Oare nu aceasta este pricina pentru care la mul?i pute?i gasi destule reviste lume?ti, iar duhovnice?ti nici m?car una, nici m?car o singur? carte duhovniceasc? nici chiar Evanghelia?